Rabu, 7 Julai 2010

arnab

Alhamdulillah,sgala pujian bg Allah yg mentadbir sekian alam..lps saya pulang dr mesir untuk bercuti,sya bela 3 ekor arnab baru sdh mencecah lbh kurang 2bulan dh saya beli..sekor anggora dn 2 ekor arnab local..namanya momo,lolo dan koko..sya bela depa dlm reban.kadang2 time petang saya bawa dorg p main kat padang sebelahan dgn umah saya..seronok tgk depa main,lompat2,lari,macam2 skill depa tnjuk kat saya..ada gaya kungfu pn ada,,haha...sblm saya g blajar mesir dlu dh bela dh,tp kesemuanya sdh kena sembelih dn ada yg jual kat org.kali pertama dlu,saya bela sepasang arnab warnanya tompok hitam puting.keduanya sama warna.arnab kampung yg dibeli dr tunjang..lps bape bulan maka beranaklah si ibu arnab tu sebanyak 10 ekor.sblm lahirkan anak,ibunya dok rajin cabut bulu2nya nak wat sarang.tapi saya dn mak saya x tau apa tujuannya,maklumlah masa tu baru fisrt time bela.dan bape hr lps tu,lps subuh saya p tgk reban dorg nampak 10 ekor anak dilahirkan direban berselerak ibu dia branak.kesian tgk anak2 arnab,ibunya macam x pandai jaga ja..setelah dikaji,baru lah saya tau.sb kita pegang anaknya dgn tidak bersarung tgn.dan ibunya tidak suka.jd ibunya x mau la bg susu kat anak2 dia.so,saya macam mana pn nak usaha bg ibunya suap susu dgn memegang ibunya dn biar baby arnab ni hisap susu smpai kenyak.hari2 saya wat macam tu hinggalah arnab2 tu besa dan bleh cerai susu dh...
lani trip kedua plak saya bela arnab,angora sekor dn local 2 ekor,tp masih budak lg..dgn pengalaman yg dlu dapat amk ikhtibar bg saya macam mana nk jaga arnab,lebih2 lg masa bunting.ada pantang larangnya..haha..macam manusia gak,dalam pantang..arnab saya skrg ni sgt baik n manja,selalu dgr arahan dan x menggigit saya brbanding arnab dlu selalu gigit saya bila sua tgn..smbungan......

Tiada ulasan:

Pengikut

Mengenai Saya

Foto saya
jitra, kedah, Malaysia
奉至仁至慈的真主之名。 Seorang penternak arnab dan pada masa yang sama jangan lupa tujuan kita dihantar ke dunia ini sebagai hamba Allah dan diamanah untuk mentaati perintahNYA dan rasulNya seterusnya mengajar manusia kepada kebaikan dan menegah kemungkaran...MEnuntut ilmu demi menegakkan syiar islam dan memperbaiki diri...